اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات
این وبلاگ باهدف گرداوری مقالات خواندنی و جالب ، مجموعه مقالات فارسی عمومی و تخصصی در حوزه IT و اخبارفناوری وارایه نمونه سوال فراهم شده است.


اولین دفتر RA دانشگاهی در دانشگاه فردوسی مشهد افتتاح شد

 

 

اولین دفتر RA دانشگاهی (دفتر ثبت‌نام مرکز صدور گواهی الکترونیکی) در دانشگاه فردوسی مشهد طی مراسمی با حضور قائم‌مقام فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه فردوسی مشهد و رئیس مرکز صدور گواهی الکترونیکی میانی عام وزارت صنعت، معدن و تجارت در روز سه‌شنبه 3 آبان 1390 افتتاح شد.


به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) گواهی الکترونیکی یك سند الكترونیكی امضاء شده است كه توسط مركز صدور گواهی الكترونیكی برای اشخاص حقیقی یا حقوقی صادر می‌شود و با استفاده از اطلاعات درون آن می‌توان براِی شناسایی دارنده گواهی و برقراری ارتباط امن با وی اقدام نمود.


مرکز صدور گواهی الکترونیکی که به اصطلاح CA (Certification Authority) گفته می‌شود طی فرایندی مجوز نمایندگی ثبت‌نام صدور گواهی‌نامه الکترونیکی را به برخی سازمان‌ها اعطا می‌کند که به آن‌ها RA (Registration Authority) اطلاق می‌شود. دانشگاه فردوسی مشهد اولین مرکز دانشگاهی ایران است که توانسته نمایندگی دفتر RA را کسب نماید.


قائم‌مقام فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه فردوسی مشهد در مراسم افتتاح این دفتر با اشاره به سیاست‌های امنیت فناوری اطلاعات و ارتباطات در دانشگاه گفت: دانشگاه فردوسی مشهد با طراحی و توسعه سامانه‌های نرم‌افزاری کد منبع باز و طراحی روال‌‌های امنیتی در آن از دانشگاه‌های پیشتاز در این زمینه محسوب می‌شود.


دکتر محسن کاهانی افزود: هم‌اکنون بسیاری از سرویس‌های دانشگاه از جمله ورود اطلاعات شخصی و خانوادگی، ورود نمرات دانشجویی، دسترسی به حکم‌های کارگزینی و فیش حقوقی برای اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه از طریق قفل سخت‌افزاری امکان‌پذیر است.


وی با تاکید بر نقش امنیت در فضای تبادل اطلاعات گفت: به همان میزان که کاربرد شبکه‌ها و سامانه‌های رایانه‌ای و طراحی و پیاده‌سازی فرایندهای الکترونیکی و خدمات مبتنی بر این شبکه‌ها و سامانه‌‌ها مهم و نشانه فرصت برای توسعه و پیشرفت است، نادیده‌انگاشتن موضوع امنیت، تهدیدی فزاینده در این مسیر به‌شمار می‌آید.


قائم مقام فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه فردوسی مشهد گفت: استفاده از ابزار فناوری‌های نوین بدون ایجاد زیرساخت‌های امن برای این فعالیت یک خطای استراتژیک است، از این رو باید ضمن تدوین قوانین مناسب، طراحی و استقرار زیرساخت‌های فنی، و پیاده‌سازی سامانه‌های نرم‌افزاری بر این مبنا، آگاهی‌رسانی و فرهنگ‌سازی نیز در این زمینه انجام پذیرد.


دکتر کاهانی با اشاره به تلاش‌های دانشگاه فردوسی مشهد در نهادینه‌سازی موضوع امنیت فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح استان‌های خراسان افزود: آغاز به کار دفتر RA در دانشگاه فردوسی مشهد زمینه گسترش و ترویج گواهی الکترونیکی و امضای الکترونیکی را بیش از پیش در این منطقه فراهم می‌کند.


رئیس مرکز صدور گواهی الکترونیکی میانی عام وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این مراسم با اشاره به فعالیت‌های چشم‌گیر دانشگاه فردوسی مشهد در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات و کاربردهای آن گفت: تقاضاهای دیگری نیز از سوی برخی دانشگاه‌ها برای ایجاد دفتر RA مطرح بود که با توجه به توانایی‌های علمی و پژوهشی دانشگاه فردوسی مشهد با در خواست این دانشگاه موافقت شد و اولین دفتر ثبت‌نام گواهی الکترونیکی در این دانشگاه افتتاح شد.


مهندس حمیدرضا هادی‌پور افزود: امضای الكترونیكی تحول بزرگی در روابط و تعاملات ایجاد ‌كرده است، با استفاده از امضا و گواهی الكترونیكی، می‌توان سندیت متون الكترونیكی را بررسی كرد و اسناد قابل پیگیری هستند. به این معنا كه اگر تاكنون پیام ارسالی در اینترنت هیچ اعتبار قانونی نداشت، با استفاده از گواهی الکترونیکی شكل قانونی به خود می‌گیرد.


وی افزود: هر شخصی اگر قصد مبادله الکترونیکی با هویت مجازی مشخصی را در فضای اینترنت داشته باشید، می‌تواند با استفاده از امضای الکترونیکی خود را معرفی كند. همچنین از طریق این امضای الكترونیكی طرف مقابل نیز به او اعتماد می‌كند.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
پنج شنبه 5 آبان 1390برچسب:, :: 14:39
ازیتا کرمی

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید این وبلاگ باهدف گرد اوری مطالب جالب و خواندنی و مسائل پیرامون دنیای نت و فن اوری گرد اوری شده است.
آرشيو وبلاگ
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات و آدرس azin64.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 21
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 21
بازدید ماه : 68
بازدید کل : 2008
تعداد مطالب : 94
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1



<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وبلاگ:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید



فال حافظ